Αναζήτηση
  • Xristina Iakovidou

Η σωστή ενυδάτωση κάτα τους καλοκαιρινούς μήνες

Ενημερώθηκε: Αυγ 6

Σαββίνα Κουσαϊτη

Κλινική Διαιτολόγος &

Επιστήμονας Τροφίμων Διατροφής



Το νερό είναι άκρως απαραίτητο για την ύπαρξη ζωής. Αποτελεί πολύτιμο

συστατικό του σώματος, εξυπηρετώντας πολλές λειτουργίες του οργανισμού.

Ενδεικτικά, συμβάλλει στην πέψη, στην απορρόφηση, στην μεταφορά θρεπτικών

συστατικών, στην απομάκρυνση των αποβλήτων του οργανισμού και των τοξινών,

στην καταστολή της όρεξης, ενώ είναι απαραίτητο για τη θερμορύθμιση, δηλαδή

στην διατήρηση σταθερής θερμοκρασίας στο σώμα.

Η επαρκής πρόσληψη νερού είναι ζωτικής σημασίας για την διατήρηση της καλής

υγείας βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Η καλή ενυδάτωση συμβάλλει στην

πρόληψη της δυσκοιλιότητας, της εμφάνισης πέτρας στα νεφρά και των λοιμώξεων

του ουροποιητικού συστήματος, οι οποίες είναι πολύ κοινές κάτα την θερινή

περίοδο.



Το καλοκαίρι λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που παρατηρούνται, η ανάγκη για

επαρκή ενυδάτωση είναι αυξημένη. H μεγαλύτερη απώλεια νερού μέσω του

ιδρώτα, των πνευμόνων και των ούρων, καθώς και η πολύωρη έκθεσή μας στον

ήλιο κάνουν επιτακτική την ανάγη για συνεχή αναπλήρωση των υγρών του

σώματος.

Εάν δεν αναπληρώσουμε το νερό που χάσαμε, θα αφυδατούμε. Το πρώτο

σύμπτωμα που θα παρατηρήσουμε είναι η αυξημένη δίψα και ξηρό κολλώδες

στόμα. Όταν συμβεί αυτό σημαίνει πως έχει επέλθει αφυδάτωση κατά 1%. Αν δεν

καταναλώσουμε νερό σε αυτήν την φάση η αφυδάτωση θα προχωρήσει και μπορεί

να εμφανίσουμε συμπτώματα όπως κόπωση, μειωμένη συγκέντρωση, κεφαλαλγία

και ζάλη.


Πόσο νερό πρέπει να πίνω;

Παρακάτω στον Πίνακα 1, αναφέρεται η μέση συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη

νερού από ροφήματα. Όμως, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως αυτό αφορά τον μέσο όρο.

Στην πραγματικότητα, η επαρκής ενυδάτωση ορίζεται από πολλούς παράγοντες,

όπως η θερμοκρασία, η υγρασία του περιβάλλοντος και η φυσική δραστηριότητα

του καθένα. Τα ζεστά και ξηρά περιβάλλοντα, αυξάνουν την ανάγκη για νερό,

καθώς επιταχύνουν την εξάτμιση του ιδρώτα στο δέρμα. Επίσης, ορίζεται και από τα

εξατομικευμένα χαρακτηριστικά του καθένα όπως η ηλικία, το φύλο, το βάρος, η

κατάσταση υγείας και η ενεργειακή πρόσληψη και δαπάνη εκάστοτε ξεχωριστά.


Η πρόσληψη νερού, φυσικά δεν σταματάει μόνο στα ροφήματα. Απλά αυτά

αποτελούν το 70-80% της ημερήσιας πρόσληψης σε υγρά. Το υπόλοιπο 20-30%, το

προσλαμβάνουμε από την υγρασία των τροφίμων, για παράδειγμα από τα φρούτα,

τα λαχανικά, το γιαούρτι, τις σούπες κ.α.



Πώς μπορώ να ξέρω ότι πίνω αρκετά;

Η δίψα είναι το χαρακτηριστικό σημάδι που μας βοηθά να ρυθμίσουμε την

ενυδάτωση στο σώμα. Όμως, όταν πίνουμε νερό, σταματάμε να αισθανόμαστε

διψασμένοι πριν το σώμα μας ενυδατωθεί πλήρως. Γι’αυτό ένας χρήσιμος δείκτης

υδάτωσης είναι το χρώμα των ούρων. Εάν πίνετε αρκετά, τα ούρα σας πρέπει να

έχουν ανοιχτό κίτρινο χρώμα.


Τι είδους ροφήματα/τρόφιμα είναι καλό να καταναλώνω;

Σε ένα βαθμό αυτό αποτελεί προσωπική επιλογή που σχετίζεται άμεσα με τι γεύσεις που

προτιμάμε.




- Η κατανάλωση απλού νερού βρύσης ή εμφιαλωμένου αποτελούν τους πιο

απλούς και προσβάσιμους τρόπους ενυδάτωσης. Αν ωστόσο αυτό σας

δυσκολεύει, θα μπορούσατε μέσα σε κάποιο μπουκάλι με νερό να

προσθέσετε μία φέτα αγγουράκι, λίγο δυόσμο, μέντα, μία φέτα λεμόνι,

ώστε να το νοστιμέψετε και να πίνετε πιο συχνά.

- Το τσάι και ο καφές παριέχουν νερό και αποτελούν έναν καλό τρόπο για να

διατηρούνται οι ενήλικες καλά ενυδατωμένοι. Ωστόσο, θα πρέπει να γίνεται

συνετή κατανάλωση ειδικά από έγκυες γυναίκες και ανθρώπους με

συγκεκριμένα θέματα υγείας (πχ καρδιοπάθειες).


- Τα ανθρακούχα ποτά και οι συσκευασμένοι χυμοί φρούτων περιέχουν

πολλή ζάχαρη, άρα η κατανάλωση τους θα πρέπει να είναι περιορισμένη.

- Με το αλκοόλ μπορεί να νιώθουμε ότι ξεδιψάσαμε, όμως στην ουσία προκαλεί

ακριβώς το αντίθετο, καθώς λόγω της διουρητικής του δράσης στην

πραγματικότητα μας αφυδατώνει.

- Οι καλύτερες επιλογές μετά το νερό, αποτελούν τα φρούτα, πχ καρπούζι,

πεπόνι, πορτοκάλι, τα λαχανικά, όπως αγγούρι, κολοκυθάκι, σέλερυ και οι

φυσικοί χυμοί αυτών, οι οποίοι είναι πλούσιοι σε βιταμίνες, φυτικές ίνες και

ταυτόχρονα βοηθούν στην αναπλήρωση των ηλεκτρολυτών μας. Οι

ηλεκρολύτες αποτελούν ιχνοστοιχεία όπως το κάλιο, το νάτριο, το μαγνήσιο

κ.α., τα οποία διαταράσσονται σε συνθήκες αφυδάτωσης. Επίσης, παρόμοια

δράση έχουν τα smoothies φρούτων με βάση τα ζωικά ή/ φυτικά γάλατα.

Ακόμη μπορείτε να φτιάξετε και να διατηρήσετε στο ψυγείο σας γρανίτες

από καλοκαιρινά φρούτα.


Ευπαθείς ομάδες

Τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στην αφυδάτωση και είναι

καλό είναι να ενθαρρύνονται να πίνουν περισσότερο, κατά τους θερινούς μήνες

ακόμα και όταν δεν διψούν. Επιπλέον, οι έγκυες και οι θηλάζουσες γυναίκες, έχουν

αυξημένες ανάγκες σε υγρά.

Μία ξεχωριστή κατηγορία αποτελούν οι αθλητές, στους οποίους οι ανάγκες σε υγρά

είναι ιδιαίτερα αυξημένες και συχνά συστήνεται και η συστηματική πρόσληψη

ηλεκτρολυτών για να τις φτάσουν.


Τι να κρατήσουμε;

Συμπερασματικά, η επαρκής ενυδάτωση αποτελεί μείζον παράγοντα για την καλή

υγεία και σημαντική παράμετρο της καλή διατροφής. Μία καλή συμβουλή, ειδικά

για την περίοδο που διανύουμε, είναι να έχουμε κοντά μας και σε ορατό σημείο,

πάντα, ένα μπουκάλι με παγωμένο νερό, το οποίο να μεταφέρεται εύκολα για να

θυμόμαστε να πίνουμε τακτικά.


Βιβλιογραφία:

Bda.uk.com. 2020. Fluid (Water And Drinks). [online] Available at:

<https://www.bda.uk.com/resource/fluid-water-drinks.html?fbclid=IwAR1j7wy9MY-

V01E2IqKzeGKhgtYEz7qtaV8ZfxUysNl0BEuVh3ZDxDy2v1k> [Accessed 1 August 2020].





Μίνι Βιογραφικό Σημείωμα

Η Σαββίνα είναι Κλινική Διαιτολόγος, ενεργό μέλος στο Συμβούλιο Εγγραφής Επιστημόνων/ Τεχνολόγων Τροφίμων και Διαιτολόγων Κύπρου και μέλος της Κυπριακής Εταιρείας Κλινικής Διατροφής και Μεταβολισμού (CyESPEN).

Αποφοίτησε από το Τμήμα Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής του Πανεπιστημίου Αιγαίου το 2016 και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές στην Κλινική Διαιτολογία, το 2018, στο Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Η προπτυχιακή της διπλωματική εργασία αφορούσε στην υιοθέτηση της Μεσογειακής Διατροφής και στην συνιστώμενη αύξηση βάρους κατά την κύηση, ενώ στην μεταπτυχιακή διατριβή της ασχολήθηκε με τις επιστήμες της

Διατροφογενετικής και Διατροφογενωμικής, μελετώντας την επίδραση συγκεκριμένων γονιδίων και πολυμορφισμών στην προδιάθεση της παχυσαρκίας. Ως επαγγελματίας σε έναν κλάδο ο οποίος εξελίσσεται διαρκώς προσπαθεί να ενημερώνεται πάντα για τα νέα επιστημονικά δεδομένα, διαβάζοντας άρθρα από έγκριτα περιοδικά, παρακολουθώντας συνέδρια και ημερίδες σε Ελλάδα και εξωτερικό

103 προβολές

Social 

To φαρμακείο μας

Untitled-1.png
  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

Επικοινωνία

Αγ. Γλυκερίας 35 
111 47 Γαλάτσι

21 0213 1185